Skip til primært indhold

Sygehusansat har misbrugt sin adgang til patientjournaler

Samarbejdet med medarbejderen er ophørt, og OUH forsøger nu at afdække misbrugets omfang.

 
En ansat på OUH har misbrugt sin adgang til at slå op i patientjournaler hos en række borgere uden gyldig grund.

I foråret 2024 fik OUH henvendelser fra patienter, der undrede sig over navnet på en person, der havde slået op i deres patientjournal. Borgere kan på sundhed.dk se alle opslag i deres journal foretaget efter 12. marts 2024.

Undersøgte opslag udløste personalesag og politianmeldelse

- Da vi undersøgte opslagene, kunne vi konstatere, at medarbejderen slog en del navne op på meget kort tid. Mange af opslagene var på personer, der enten ikke var i aktuelt behandlingsforløb på den pågældendes afdeling eller på sygehuset. Udover at indlede en personalesag meldte vi sagen til Datatilsynet og Fyns Politi, sådan som vi er forpligtede til i den slags sager, fortæller lægelig direktør Bjarne Dahler-Eriksen.

Samarbejdet med medarbejderen ophørte 13. august 2024, og OUH anmeldte sagen til Datastyrelsen i september 2024. Normalt orienteres berørte borgere om brud på datasikkerheden umiddelbart efter hændelsen. Af hensyn til politiets efterforskning blev orienteringen dog sat i bero. Nu har Fyns Politi givet besked om, at OUH godt kan orientere de 174 borgere, som kan være berørt.

Motivet og udbyttet er uklart

- Vores it-systemer er desværre ikke detaljerede nok til, at vi med sikkerhed kan sige, hvilke oplysninger medarbejderen har fået adgang til. Vi må derfor desværre antage, at medarbejderen blev bekendt med en række borgeres sygdomshistorik, ud over personoplysninger som adresser og cpr-nummer. Motivet kender vi ikke. Men over halvdelen af de 174 borgere har navne med en anden etnisk oprindelse end dansk, fortæller Bjarne Dahler-Eriksen. Han understreger, at motivet for OUH er underordnet; det afgørende er medarbejdere på sygehuset kun slår op i patientjournaler med en gyldig grund.

De 174 borgere får i et brev forklaret omstændighederne og tilbudt en vurdering af, om der kan være gode grunde til opslaget i deres patientjournal.

Det nuværende undersøgelse er baseret på opslag foretaget siden 18. februar 2022, hvor OUH overgik til sit aktuelle journalsystem. OUH vil sammen med Region Syddanmarks it-afdeling undersøge, om de aktuelle forebyggende sikkerhedstiltag på området kan forstærkes, og om medarbejderen kan have foretaget uberettigede opslag før 18. februar 2022.

Kontaktinformation

Pressevagten på OUH, tlf. 40 38 42 18
 
 

APPFWU02V