Skip til primært indhold

Ledelse på OUH

Ledelse på OUH handler om at vise vejen i forhold til at sætte patienten først – som organisation og i det nære samarbejde om patienten

Alle medarbejdere har et ansvar for, at vi lykkes med at sætte patienten først, men lederne har et særligt ansvar for, at rammerne er til stede for medarbejderne. Som ledere på OUH er vi bevidste om det ansvar, der påhviler os. Det indebærer et kontinuerligt fokus på udvikling og på at sikre, at medarbejderne har de rette kompetencer og forudsætninger for at møde patienterne.

Der er i den daglige ledelse på OUH fokus på hele tiden at forbedre det, vi gør. Forbedringsledelse er derfor også udgangspunkt for den tilgang, vi har til den daglige drift af de konkrete patientforløb. Det betyder bl.a., at vi arbejder med en transparent ledelse og patientnær udvikling på OUH. Det gør vi bl.a. gennem brug af tavler og høj medarbejderinddragelse, men også gennem klare mål, som er defineret sammen med medar- bejdere og patienter, og som vi løbende følger op på. Der er et stort decentralt råderum i forhold til arbejdet omkring patienten og medarbejderne, som hele tiden vejes op mod hensynet til de områder, hvor der i det store fællesskab på tværs af hospitalet er behov for at være fælles om løsningerne.

Arbejdet på et hospital er meningsfuldt. Det ligger i arbejdets natur, at der er høje følelsesmæssige krav og alvorlige hændelser. Vi skal som ledere drage omsorg for, at alle på OUH oplever et arbejdsmiljø med psy- kologisk sikkerhed, og at vi proaktivt arbejder for at håndtere svære situationer. Det sker i tæt samarbejde med medarbejderne, herunder MED-systemet inkl. arbejdsmiljøorganisationen (AMO). I det hele taget er god medarbejderinddragelse en forudsætning for god ledelse – ikke kun ad hoc ved enkeltstående anledninger, men også løbende i hverdagen. En medarbejder skal opleve sine ledere som nærværende og inviterende.

Vi har samarbejde i fokus. Ledelse på OUH rækker derfor ud over vores egen organisation og indgår i rela- tionerne med både patienter, kolleger på andre hospitaler, almen praksis, kommuner mv. Vi skal som ledere gå forrest og sikre, at gode patientforløb ikke begrænses af fag- og myndighedsgrænser, men at ‘Patienten først’ altid er pejlemærket.

Ledelsesarbejdet er mangefacetteret og handler om at koordinere den daglige drift med et samtidigt fokus på den langsigtede strategiske ledelse, udvikling af specialer mv. Vi har som universitetshospital et særligt fagligt ansvar. Det skal afspejles i vores ledelsesmæssige prioriteringer, så der bliver skabt rum til excellent patientbehandling, forskning og uddannelse. På den måde forbereder vi os også på de patienter, vi først møder om ti år.

Et ledelsesgrundlag, der sætter retning

God ledelse er afgørende for, at vi på OUH når i mål med vores ambition om at sætte patienten først. Vi har derfor formuleret et ledelsesgrundlag med fem fokusområder, som opsummerer værdierne for god ledelse på OUH:

  • Patienten først
  • Dygtige medarbejdere
  • Høj ambition og klar retning
  • Samarbejde i fokus
  • Fagligt ansvar

Værdierne gælder både for den enkelte leder og for de ledergrupper, som alle ledere er en del af. Det er et fælles ansvar i afdelingerne, at lederne lykkes i at udleve ledelsesgrundlaget i samarbejde med medarbejderne, patienterne og vores samarbejdspartnere.

Læs mere om de fem fokusområder

APPFWU02V