Skip til primært indhold

Ledelse er noget, vi skaber sammen

At være rollemodel og kulturbærer som leder på OUH betyder, at vi går forrest i udlevelsen af vores fælles ambition om at sætte patienten først.

Ledelse bliver skabt i et samarbejde mellem de ledere og medarbejdere, der deler en arbejdsopgave. I det daglige sikrer god ledelse en fælles kurs, dvs. en fælles forståelse af, hvilke opgaver der med afsæt i ‘Patienten først’ skal løses på OUH, og hvordan det skal gøres. Lederne har initiativpligten til at involvere medarbejderne og sikre medejerskab til beslutningerne – både i MED-samarbejdet, samarbejdet med de lokale tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter (TRIO), samarbejdet i de lokale arbejdsmiljøgrupper og den almindelige drift.

Vi tager udgangspunkt i Region Syddanmarks personalepolitiske værdier og decentrale ledelsesmodel. Det betyder en høj grad af lokal ledelsesret og større fokus på værdier end retningslinjer. Denne tilgang understøttes af nærværende ledelse og en speak-up-kultur, hvor de, der har viden og indsigt, bidrager til beslutningsprocesser - uanset deres placering i organisationen. Vi arbejder målrettet på at sætte det rette hold af dygtige medarbejdere til at indgå i processer og beslutninger, og vi ser mere på kompetencer end på titler.

Den Syddanske Forbedringsmodel på OUH

Vi leder driften og den løbende udvikling på hospitalet med afsæt i principperne og værktøjerne i Den Syddanske Forbedringsmodel. Et af de bærende principper er ‘respect for people’, som gennem Medar- bejderskabet sætter en ambitiøs ramme og retning for inddragelsen af medarbejderne gennem dialog og medindflydelse som vigtige elementer i at lykkes med både drift og fornyelse. Ledelse skal være transpa- rent og opleves nærværende. Derfor er både tavler og gemba en central del af ledelsesarbejdet.

God ledelse er også nærværende ledelse. En nærværende leder har stor indflydelse på medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde, og dermed også på kvaliteten af plejen og behandlingen, der ydes til patienterne. Derfor er det vigtigt, at ledere i sundhedsvæsenet fokuserer på at være til stede og engagerede i med- arbejdernes daglige arbejde, og at de arbejder aktivt på at skabe en kultur, hvor alle føler sig værdsat og respekteret med udgangspunkt i kerneopgaven omkring patienten. God ledelse skabes af de, som deltager i ledelsesarbejdet – både formelle ledere og medarbejdere. Som ledere har vi et særligt ansvar for at skabe god ledelse.

Lederen som rollemodel og kulturbærer

At være rollemodel og kulturbærer som leder på OUH betyder, at vi går forrest i udlevelsen af vores fælles ambition om at sætte patienten først.

Vi er ansvarlige for, at de værdier, som vi står på og arbejder for, udleves i hverdagen på OUH. Det sker gennem kommunikation og tydelige forventninger – både i forhold til præstation og adfærd.

At være rollemodel og kulturbærer stiller både krav til adfærden og til resultaterne af den udførte ledelse. Patienter, pårørende og samarbejdspartnere, der møder en leder på OUH, skal opleve imødekommenhed, medinddragelse, faglig kompetence og handlekraft.

Medarbejderskabet

På OUH har medarbejdere og ledere formuleret Medarbejder- skabet, som består af ti ambitioner for, hvad der er vigtigt for drivkraften, arbejdsglæden og det gode samarbejde i hverdagen på OUH. En leder på OUH går forrest ved selv at udleve Medarbejderskabet i praksis – og ved at arbejde for OUH som en arbejds- plads, hvor vi i fællesskab prioriterer at arbejde med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
Læs mere om OUH's Medarbejderskab

APPFWU02V