Skip til primært indhold

Forskersupport

Som forsker på OUH og SDU er der forskellige retningslinjer og forskningsstøtteenheder, som kan hjælpe dig og din forskning på vej.

Supportfunktioner til forskere

Oversigt over forskerstøttefunktioner, som bl.a. forskere på Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus kan anvende til forskningsprojekter.
 

På OUH hjælper forskellige stabsfunktioner med at understøtte forskning:

Forskerservice

ForskerService i Økonomi og Planlægning hjælper bl.a. med :

  • Rådgivning om og bistand til budgettering af forskningsprojekter forud for ansøgning
  • Vejledning om den økonomiske administration af projekterne
  • Administration af forskningsmidler på forskningskonti
  • Bogføring og økonomiopfølgning
  • Udarbejdelse af regnskaber på de enkelte forskningskonti jf. de retningslinjer, som bevillingsgiver har opstillet for selve bevillingen.

Husk at kontakte ForskerService, inden du indsender en ansøgning til en ekstern fond, hvis budgettet er over 50.000 kr.

Forskningsteamet

Forskningsteamet i Økonomi og Planlægning udfører bl.a.:

  • Sekretariatsbetjening af OUH's Forskningsråd
  • Administration af OUH's forskningspuljer
  • Udarbejdelse og implementering af forskningsstrategien
  • Produktion af nyhedsbreve og anden forskningsformidling

HR-afdelingen

HR-afdelingen

  • Yder konsulentbistand i forbindelse med alle former for forskningsansættelser, herunder løn- og ansættelsesvilkår for ph.d.-studerende, forskningsassistenter mv.
  • Yder vejledning på aftaler i form af udbetaling af honorar, konsulentydelser og betaling for undervisningsopgaver mv.
  • Deltager i ansættelsesprocedure for professoransættelser, forlængelser mv.
  • Forestår lønforhandling og udarbejder lønaftaler i forbindelse med professoransættelser
  • Udarbejder ansættelseskontrakter

MTV-Teamet

MTV-teamet i Klinisk Udvikling kan ved innovationsprojekter fx. bidrage med.:

  • videndeling og erfaringsudveksling

  • sparring og rådgivning ved opstart af projekter og

  • afprøvning/implementering af nye teknologier

  • fundraising og projektledelse

  • kontakt mellem forskere, projektledere og andre kliniske afdelinger på hospitalet og i Region Syddanmark

  • samarbejde på tværs af sektorer og med virksomheder

  • afdækning af potentiale for nye teknologier i kliniske afdelinger

Læs mere om Medicinsk Teknologivurdering her.

SDU's rådgivning til forskere, der ønsker at søge forskningsmidler hos eksterne fonde. Finansieringsmuligheder kan findes hos Research Professional.

OPEN understøtter forskningen i Region Syddanmark med it-faciliteter til indsamling og opbevaring af kliniske data, randomisering, spørgeskemaer og dataanalyse. OPEN  rådgiver i og udfører registerforskning og datamanagement samt yder epidemiologisk rådgivning. Endvidere rådgivning i kvalitativ metode og værktøj til organisering og analyse af kvalitative data. Der ydes biostatistisk rådgivning og dataanalyse samt monitorering i henhold til GCP. Desuden fås generel rådgivning igennem forskningsprocessen og i forhold til de juridiske godkendelser og krav.

Destination Fyn kan hjælpe OUH-forskere med at planlægge og gennemføre internationale forskningskonferencer

SDEO kan vejlede i EU-forskningsprogrammer.

Husk at for at søge fondsmidler fra Horizon Europe skal organisationen have en ligestillingspolitik. Du kan finde de relevante oplysninger i Region Syddanmarks ligestillingsplan (Gender Equality Plan).

Hvordan får du som forsker adgang til data? Og hvordan må du behandle og opbevare data, når du har dem?

Når du arbejder med forskning på OUH, er der en række regler og sagsgange, du skal følge. Sundhedsloven beskriver adgangen til journaloplysninger til brug for projekter, og databeskyttelseslovgivningen regulerer muligheden for at behandle og opbevare personoplysninger.


Du kan som forsker læse mere herom på intranettet. På siden finder du også reglerne for kvalitetsprojekter. Bemærk, at det er kun brugere/ansatte i Region Syddanmark, som kan tilgå intranettet.

Blanketter, spørgsmål m.v. sendes til ouh.pd@rsyd.dk  .

Tillæg til databehandleraftalen kan alene anvendes i følgende tilfælde:

  1. Hvis der allerede foreligger en databehandleraftale og
  2. Der ikke er tale om væsentlige ændringer i databehandleraftalen. Ikke væsentlige ændringer, er ændringer til databehandlerens opgave, tilføjelse af kategorier af registrerede eller tilføjelse af oplysninger.
     

Forskningsservice

Forskningsservice, Blodprøver og Biokemi (tidl. KBF)  tilbyder sin ekspertise og samarbejde i forbindelse med andre forskeres projekter og er involveret i forskningsprojekter på for eksempel OUH, SDU og andre steder. Læs mere her.

Uddannelsestilbud til OUH forskere

I forlængelse af OUH og Klinisk Instituts forskningsstrategi og for at professionalisere forskningen på OUH og skabe bæredygtige forskningsenheder har OUH og Klinisk Institut igangsat et samlet forskningslederkursus, hvor der er fokus på at skabe de rette forhold:

  1. For at styrke forskningslederens personlige forskningsledelse
  2. For at styrke forskningslederens værktøjer til at skabe forbedringer i forskningsprocesserne
  3. For at udvikle og professionalisere forskninglederens strategiske ledelsesværktøjer
    Alle forskningsledere på OUH/KI skal derfor igennem nedenstående kursustilbud inden for en 5 årig periode.

Det er også muligt for øvrige forskningsledere i Region Syddanmark at deltage på 1 eller flere af nedenstående moduler. Se flere informationer om de enkelte kursers indhold og tilmelding nedenfor.

Supervision af forskningslederen

Kurset har fokus på at udvikle og understøtte
forskningslederens personlige ledelsesstil.

Afholdelse

Kurset bliver udbudt 1 gang årligt. 

Kontakt

Få flere informationer om kurset og om evt. tilmelding
kontakt Koncern HR Ledelsesakademiet: Henriette Berdel Kaae ( Henriette.Berdel.Kaae@rsyd.dk   )
eller Berit Holm ( Berit.Holm@rsyd.dk )

Waste in Research

”You don’t rise to the level of your goals, you fall to the level of your systems” er der nogen, der siger. Den udfordring tages op på kurset “Waste in research”, hvor Den Syddanske Forbedringsmodel benyttes som løftestang til at skabe bedre systemer, processer og resultater inden for forskningsverden. Kurset er for den unge forskningsleder, der søger værktøjer til at nå længere end sin egen tid tillader, og kurset er for den ældre forsker, som søger tips og tricks til at videreudvikle sit lederskab og forskningsproduktion.

Afholdelse 

Kurset bliver udbudt 2 gange årligt.

Kontakt

Få flere informationer om kurset og om evt. tilmelding
kontakt OUH Forbedringsteamet:
Jørgen Ejler Pedersen ( Jorgen.Ejler.Pedersen@rsyd.dk )

LØFT - Strategisk forskningsledelse

På LØFT kurset er der fokus på at styrke forskningslederens strategiske fokus og dermed styrke forskningsenheden fremadrettet.

Afholdelse

Kurset bliver udbudt 1 gang årligt.

Kontakt

Kurset bliver igangsat 1 gang om året
- for flere informationer om kurset kontakt SDU HR: Carsten Salling ( casal@sdu.dk )

 

For interesse eller spørgsmål til disse - kontakt venligst OUH Forskningssekretariatet.

Brænd igennem med din forskningskommunikation!

Er du den erfarne forsker, der ønsker at få et ”serviceeftersyn” som formidler/oplægsholder samt få nye værktøjer til at formidle klart, levende og ikke mindst uforglemmeligt?

Så er "Masterclass for professorer og forskningsledere - Mundtlig præsentationsteknik og performance" måske noget for dig


Formålet med masterclassen er at øge din gennemslagskraft i forbindelse med mundtlige præsentationer.


Med udgangspunkt i dine personlige ønsker og behov tilrettelægges et individuelt træningsforløb, der skal opøve din autenticitet, personlig udtryksfuldhed og gennemslagskraft i forbindelse med mundtlige præsentationer.


Ud over det intensive træningsforløb, vil du komme til at arbejde med effektive strukturelle værktøjer, der har til formål at hjælpe dig med at skaffe overblik over oplæggets formål (udbyttet), indhold (hvilken vinkel) og i hvilken kontekst et oplæg indgår i.


Herudover vil der være erfaringsudveksling mellem dig og de øvrige deltagere.

Masterclassen veksler mellem oplæg, hands on - øvelser, fremlæggelse og feed-back.
 

Dit udbytte ved deltagelse

  • kortlægning af din personlige formidlingsprofil (evner og udviklingspunkter)
  • værktøjer til at kunne arbejde videre med egen performance
  • forøget gennemslagskraft 
  • erfaring med at pitche egne forskningsprojekter
  • indsigt i effektiv brug af slides/PowerPoints præsentationer
  • tidsbesparende værktøjer til at strukturere indholdet
  • værktøjer til at analysere målgruppen
  • værktøjer til at fastholde og aktivere dine tilhørere
  • værktøjer til at analysere den kommunikative begivenhed
  • værktøjer til at bekæmpe evt. nervøsitet
     

Målgruppe

Professorer og forskningsledere
 

Kursusleder/underviser

Bent Nørgaard. Exam.art. i Retorik. Sceneinstruktør og kommunikationsrådgiver. 


Antal deltagere

8


Kursusdage

  • 31. maj 2022 fra 9.00-15.00, holdundervisning.
  • 7. juni 2022. Individuel coaching ca 45 min per kursist, tidspunkt på dagen aftales individuelt.
  • 29. juni 2022 fra kl. 9.00-15.30, holdundervisning.

 
Pris

Det er gratis at deltage på kurset, men det er et krav for deltagelse, at du kan deltage på de angivne kursus-dage.

Bemærk dog venligst at ved afmelding uden der kan findes en evt. anden afløser (professor eller forskningsleder) til deltagelse på hele kurset, vil deltageren blive faktureret et "no-show-fee" på 5.400 DKK.


Tilmelding

Tilmelding er bindende og sker efter "først-til-mølle princippet". Tilmelding skal ske senest d. 1. marts 2022 på ouh.forskning@rsyd.dk  .

For yderligere information og kursusprogram se det fulde program.


Kurset var både inspirerende og meget praktisk håndgribeligt, samtidigt tog kurset fat i facetter lige fra den første planlægning til den praktiske udførelse af mundtlige præsentationer.  

Forskningsleder og professor Christian B. Laursen, Afdeling J

 

APPFWU01V