Kvalitet- og patientsikkerhed
Kvalitet- og patientsikkerhed
Strategi for kvalitet, forbedring og patientsikkerhed
Arbejdet med kvalitet, forbedring og patientsikkerhed i afdeling V bygger på principperne i den Syddanske Forbedringsmodel og OUH’s strategiske ramme Patienten først (Patientpyramiden).
Den fælles forbedringskultur indebærer:
· et ønske om at skabe værdi for patienterne
· en respekt for at idéer vokser nedefra
· en respekt for kolleger og deres faglighed
· et ansvar for at forholde sig kritisk til og medtænke forbedringer af egen praksis
· implementering af forbedringstavler
Organisering
Arbejdet med kvalitet og patientsikkerhed er forankret i ledergruppen. De sætter rammerne for arbejdet med at udvikle en forbedringskultur, hvor forbedring-, kvalitet- og patientsikkerhed tænkes ind i alle afdeling V’s opgaver og ydelser.
Organisatorisk er der i afdelingen tre grupper med en central rolle i forhold til forbedringsarbejdet:
· Afdelingens Kvalitets og Forbedrings Gruppe (KFG) har en central rolle i forbedringsarbejdet, ved at stimulere, styrke og synliggøre en tilgang til forbedring af den kliniske praksis, så ”patienten først” bliver bærende med fokus på høj faglighed og kvalitet i opgaveløsningen.
· Antibiotika Infektions Kontrolteam (AIK-team) skal gennem en stærk ledelsesmæssig og tværfaglig forankring styrke indsatsen og udbredelsen af bl.a. rationel antibiotika-anvendelse
· PatientSikkerhedsGruppe (PSG) arbejder med at skabe en patientsikkerhedskultur med et højt fokus på proaktiv risikostyring og læringsperspektivet.