Skip til primært indhold

Den rigtige patient i den rigtige seng – erfaringerne fra OUHs akutte visitationsenhed

En indgang for akutte patienter var målet, da det blev besluttet på regionsniveau i akutplanen 2020 at oprette akutte visitationsenheder på de regionale sygehuse. På OUH har man igennem de sidste par år arbejdet med at sikre en hurtig og let indgang for akutte henvendelser og sikre ”den rigtige patient i den rigtige seng”. Erfaringerne har været gode, og der er arbejdes kontinuerligt for at forbedre den Akutte visitationsenhed på OUH.

I 2022 blev OUH Akut Visitationsenheden (AVE) etableret i forlængelse af OUHs Fælles Akutmodtagelse. Siden oprettelsen har enheden oplevet en massiv tilgang af opgaver men besvarer stadig opkald inden for 5 minutter i de fleste tilfælde, forklarer cheflæge Poul Henning Madsen; – Vi får omkring 250 opkald om dagen fra almen praksis, vagtlæger og ambulancer, men vi ligger ret stabil på, at vi besvarer mellem 90-100% af opkaldene inden for de første 5 minutter, og det er på trods af, at AVE har fået flere opgaver ind. Så det er vi faktisk ret tilfredse med, selvom vi hele tiden holder øje med og forsøger at komme op på de 100% besvarelser inden for de første 5 minutter, så vores kollegaer i eksempelvis ambulancetjenesten, almen praksis og de to lægevagtsordninger ikke skal vente for længe på at komme igennem.

Nye opgaver skabte øget ventetid i et par uger

Med inkluderingen af nye opgaver i AVE har der dog også til tider været øgede ventetider, men det er der blevet taget hånd om ifølge Poul Henning Madsen; - Vi følger hele tiden ventetiden meget nøje, og da vi i forsommeren 2024 fik inkluderet visitationen af neurologiske patienter, så vi en øget ventetid, hvor vi kun besvarede 85% af opkaldene inden for de første 5 minutter. Men det fik vi rettet op på i løbet af et par uger, og nu justerer vi kontinuerligt for at kunne følge med på peak hours, som typisk er inden for dagtimerne.

Især de neurologiske patienter har vist sig at kræve mere fokus og tid, hvorfor Poul Henning Madsen fortæller, at neurologisk specialistrådgivning nu går uden om AVE, for at skabe en hurtigere proces og sikre, at disse patienter får den nødvendige bistand hurtigst muligt. Akutte neurologiske patienter skal fortsat meldes via AVE.

Fokus på at strømline processer

Inden de akutte visitationsenheder blev etableret kunne almen praksis og vagtlæger risikere at blive sendt rundt til flere afdelinger for at kunne finde den rigtige afdeling til den akutte patient. En henvendelse kunne derfor være noget længere og kræve mere af den almen praktiserende læge, end hvad der er tilfældet i dag. Med indførelsen af de akutte visitationsenheder er der, inden patienten ankommer til OUH, nemlig blevet taget stilling til og bestilt, hvilke relevante blodprøver, EKG, podning, dyrkninger og evt. røntgenbilleder, der skal tages på patienten. Patienten kan derfor starte sit udredningsforløb i FAM, så snart patienten er triageret og fået tildelt en seng og i visse tilfælde opstartes udredningen allerede i ambulancen hvor der nu i nogle tilfælde kan tages blodprøver som analyseres umiddelbart ved ankomst til FAM.

Poul Henning Madsen afslutter med at fortælle, at AVE i fremtiden også vil se på, hvordan de i samarbejde med kollegaerne i Praksiskonsulentordningen kan strømline processerne endnu mere.

Besøg fra Praksiskonsulentordningen

Ventetiden i forsommeren 2024 førte til mange frustrationer fra de almen praktiserende læger, som tog kontakt til Praksiskonsulentordningen. Praksiskonsulent Torsten R. Rudbæk og praksiskoordinator Morten Wolf tog derfor på besøg hos AVE; -Vi sad med i AVE og så, hvordan arbejdsgangen var og talte med de erfarne sygeplejersker om, hvordan arbejdsgangen kunne optimeres. Dette var yderst lærerigt og gav også os et indblik i, hvilke opgaver AVE også har f.eks. at tage imod tele EKG og opkald fra ambulancer; fortæller praksiskoordinator Morten Wolf. Han fortsætter; - Derefter holdt vi møde med ledelsen og repræsentanter fra personalet og evaluerede AVE. Vi kom med flere forslag til forbedringer, og dette har medført en nedsættelse af ventetiden for os praktiserende læger. Morten Wolf afslutter; - Meget kan endnu forbedres, og AVE har flere ting i støbeskeen for at mindske ventetiden, hvilket vi i Praksiskonsulentordningen og som almen praktiserende læger er meget positive overfor.

Kort om AVE OUH

  • 5 medarbejdere er på arbejde i dagtiden. Om natten er 1 medarbejder på arbejde.
  • AVE modtager opkald fra praksislæger, vagtlæger og ambulancer hele døgnet.
  • AVE visiterer patienter til Odense og Svendborg matriklerne, afhængig af optageområdet og/eller sygdomsbilledet.
  • Ved tvivl om visitering afvikler AVE konferencekald med en eller flere af specialelægerne på OUH.
  • AVE hjælper matrikler med visitering ud fra belægningskapacitet og kan derfor også visitere til andre matrikler, end hvor patienten er hjemhørende i forhold til optageområde.
  • AVE er behjælpelig med at give subakutte tider til en del ambulatorier.
  • AVE visiterer desuden tele EKGer fra Fyn og hele Region Syddanmark sammen med vagthavende kardiolog.
  • Direkte nummer til AVE er 6541 7166.

Alle OUH Praksisnyt nyhederne er blevet udvalgt og godkendt af Praksiskonsulentordningen.
Spørgsmål til udvælgelsen kan rettes til PKO postkassen; ouh.klu.pko@rsyd.dk    

APPFWU01V