Skip til primært indhold

Appen Mit Sygehus

Appen Mit Sygehus i Region Syddanmark er en app til patienter på tværs af alle afdelinger på Odense Universitetshospital (OUH) samt på andre sygehuse i Region Syddanmark.

I appen kan patienter bl.a.:

  • læse informationstekster
  • se billeder og videoer
  • kommunikere med hospitalet ved at sende beskeder, billeder og video
  • gennemføre videokonsultationer
  • besvare spørgeskemaer og indtaste oplysninger relateret til deres forløb, så hospitalet løbende kan følge patientens sundhedstilstand, og der kan tages udgangspunkt i oplysningerne til konsultationer og kontroller på hospital eller via video
  • føre dagbog over tilstand og symptomer
  • holde overblik over aftaler med hospitalet

Ikke alle funktioner er tilgængelige i alle forløb, men der hvor de er relevante. Nogle funktioner skal man logge ind for at benytte. Generel information om forløbet og sygdommen, vejledningsvideoer m.m. kan ses af alle, men den enkelte afdeling skal give patienten adgang til at kommunikere via appen eller udfylde spørgeskemaer. Patienten logger ind med cpr.-nummer og udleveret kode/NemID – login er dog kun nødvendigt første gang, man skal have adgang.

Mit Sygehus-appen kan hentes gratis til både iPhone og Android samt benyttes i en webudgave, hvis ikke man har en smartphone eller tablet.

Fordele for patienten

Mit Sygehus i Region Syddanmark er patient empowerment i praksis, fordi patienterne kan involveres mere i deres egen behandling og rehabilitering og derved tage en mere aktiv rolle i stedet for kun passivt at modtage behandling.

Fordelene ved appen Mit Sygehus i Region Syddanmark er mange:

  • Indholdet er skrevet af sundhedsprofessionelle. Det betyder, at patienten kan finde korrekt information om sin sygdom og sit forløb på hospitalet og undgår at fare vild på Google.
  • Indholdet kan nemt opdateres, så man undgår forældede pjecer.
  • Patienten kan udfylde data forud for indlæggelse/konsultation, så man undgår spildtid på hospitalet, og sundhedspersonalet kan tage udgangspunkt i patientens specifikke situation.
  • Patienten kan tale med sundhedspersonalet via video og derved helt undgå nogle besøg på hospitalet.
  • Chat-funktionen tilbyder dialog med hospitalet på en helt ny og fleksibel måde; patienten kan skrive, når spørgsmålet melder sig, og personalet kan svare, når de har tid og fx har kigget i journalen.
  • Patienten kan finde svar på typiske spørgsmål i appen og undgår derved at skulle ringe i bestemte tidsrum og vente i hospitalets telefonkø. Tilsvarende oplever personalet færre forstyrrelser, fordi patienterne selv finder svar på deres spørgsmål.

Mit Sygehus i Region Syddanmark møder patienterne der, hvor de er; online når-som-helst og hvor-som-helst via smartphonen i lommen.

Nemt for personalet

Appen er forbundet med den elektroniske patientjournal, så sundhedspersonalet ikke skal logge på flere systemer, men har info om patienten samlet i patientjournalen.

Hospitalsafdelinger i Region Syddanmark kan nemt selv sætte nye forløb op i appen. Afdelingen vælger, hvilke funktioner de skal bruge til patientgruppen og lægger selv tekst, billeder og video ind. Derefter er appen klar til brug for patienterne.

Appen blev første gang lanceret i 2014, og i dag bliver den brugt på alle afdelinger på OUH samt på andre sygehuse i Region Syddanmark.

APPFWU02V