HR
Lær os at kende
Kerneopgave
Vores kerneopgave på OUH er at hjælpe afdelingerne med lønaftaler, fortolkning af overenskomster, personalejuridiske forhold, sygesager og sager inden for det rummelige arbejdsområde. Derudover understøtter vi arbejdsmiljøarbejdet og arbejdsmiljøcertificeringen på OUH.
Om Afdelingen
Vores afdeling er én ud af i alt seks stabsafdelinger med reference til direktionen og består af fem funktionsområder. Stabschefen og fire funktionsledere udgør den samlede ledergruppe i HR.
Vi er cirka 80 ansatte fordelt i HR Arbejdsmiljø, HR Arbejdstid, Forhandling og Jura, HR Data og Digitalisering, HR Løn og HR Rekruttering og Sprog.
Fælles for vores arbejde er, at vi understøtter afdelingerne og afdelingsledelserne med at indfri OUH's værdigrundlag, hvor vi sætter "Patienten Først".
Funktionsområder i HR
I HR Arbejdsmiljø er kerneopgaven at yde rådgivning og bistand inden for fysisk og psykisk arbejdsmiljø - og kemisk arbejdsmiljø på regionalt niveau ved Konsulentfunktionen for Farlige Stoffer.
Rådgivning for Ansatte er organisatorisk tilknyttet HR Arbejdsmiljø og yder rådgivning og krisehjælp til ansatte i forbindelse med private og/eller arbejdsmæssige hændelser.
HR Arbejdsmiljø understøtter den overordnede ledelsesudøvelse og løser en række driftsopgaver samt koordinerende og konsultative opgaver for direktion, afdelinger og stabe inden for arbejdsmiljø.
Områder:
- Arbejdsmiljø
- Konsulentfunktionen for Farlige Stoffer
- Rådgivning for Ansatte
- Det rummelige arbejdsmarked
- Håndtering og forebyggelse af sygefravær
HR Arbejdstid, Forhandling og Jura arbejder med følgende hovedopgaver:
- Arbejdstidsområdet og HosInfo, herunder undervisning og optimering af arbejdstidsplanlægningen i afdelingen
- Børneattester
- Honorar- og forskningsaflønning
- Lønforhandling (individuelle/tværgående), herunder lønoplysningslister og KRL-statistikker
- Personalejura, herunder besparelsesprocesser og individuelle personalesager
- Professoransættelser
- TR/FTR-området
HR Data og Digitalisering varetager en række back-office opgaver – for eksempel data og statistikker på HR- og lønområdet, digitalisering og automatisering af HR-opgaver.
Vi har superbrugerfunktion for en række administrative systemer og laver interne administrative opgaver for HR.
HR Løn har til formål at foretage personaleadministration: ansættelser, ansættelsesændringer og udbetaling af løn og andre ydelser i overensstemmelse med gældende overenskomster, arbejdstidsregler og det tekniske løngrundlag i Silkeborg Datas lønsystem.
Opgaver i HR Løn:
- Administration vedrørende udbetaling af løn
- Udfærdigelse af ansættelsesbreve
- Understøttelse af afdelingsledelser vedrørende lønsystemets muligheder for arbejdstilrettelæggelse og lignende
- Kontakt til andre myndigheder, herunder sygdoms- og barselsrefusioner
HR Rekruttering og Sprog består af tre konsulenter, der alle refererer til HR-stabschef Lisbeth Jørgensen.
HR Rekruttering og Sprog har følgende hovedopgaver:
- Rekruttering, ansættelse og onboarding af afdelingsledere på OUH
- Lederunderstøttelse: Rådgivning og konsulentydelser ift. jobopslag, ansættelsesproces, udvælgelse, interview, onboarding, introduktion mm.
- Tværgående og regionale opgaver vedrørende ledelsesudvikling og rekruttering/branding
- International rekruttering af europæiske læger og sygeplejersker mm., herunder hjælp til jobopslag, annoncering, sproglig vurdering, dokumenter, onboarding og danskundervisning
- Sprogtest inden ansættelse (obligatorisk for alle, som skal have patientkontakt og som ikke er uddannet i Danmark)
- Danskundervisning af udenlandske medarbejdere efter aftale
- Strategisk ledelsesunderstøttelse af HR's ledergruppe
- Intern, strategisk kommunikation (HR og OUH)
- Formidling: Intranet, nyheder, nyhedsbreve, projektkommunikation mm.