Funktionsbeskrivelse for forskningsleder ved forskningsenhed, SDU og OUH
Funktionsbeskrivelse for forskningsleder ved forskningsenhed, SDU og OUH
Forskningsenhed
Forskningsenhederne er en del af afdelingerne/enhederne i Psykiatrien eller på OUH og et institut ved SDU, oftest Klinisk Institut.
Alle ansatte, der udfører forskning og undervisning på universitetsniveau, er en del af forskningsenheden.
Ud over de direkte ansatte i en given afdeling, kan der være tilknyttet en række professorer, lektorer, adjunkter, post.doc., ph.d.- studerende, kandidat- og bachelor-studerende, andre forskere og
TAP.
Organisatorisk placering og udpegning
Afdelingsledelse og institutleder identificerer og udpeger en ny forskningsleder.
Forskningslederens hovedansættelse er ved OUH.
Udpegningen sker for en 5-årig periode med mulighed for forlængelse.
Forskningslederen refererer til:
- Afdelingsledelsen ved forskningsstrategiske og kliniske problemstillinger
- Institutlederen ved spørgsmål i relation til videnskabeligt indhold, metode og redelighed samt undervisning og vejledning.
- Den relevante ledelse ved økonomiske anliggender afhængigt af, hvor midlerne er placeret.
Forskningslederen er en del af ledelsen i afdelingen på lige fod med andre funktionsledere.
Overordnet ansvar
Forskningslederen fungerer som det akademiske bindeled mellem sygehus og SDU.
Forskningslederen har sammen med afdelingsledelsen det overordnede ansvar for:
- Forskningen og den prægraduate undervisning i afdelingen, så udviklingen af specialet og det kliniske arbejde understøttes.
- At sikre organisering og koordinering af forskningsindsatsen, herunder
- Hjemtag og administration af eksterne forskningsmidler.
- Formidling af enhedens forskningsresultater internt og eksternt.
- Uddelegering af opgaver – bl.a. inden for bl.a. ovenstående - sker i respekt for forskeres forskellige behov og erfaringer.
- At understøtte vækstlaget for forskning, så der er en tydelig fødekæde af forskere, der kan sikre fagets funktioner aktuelt og i fremtiden
- At sikre et højt fagligt niveau ift. forskningsenhedens præ- og postgraduate undervisning på SDU og OUH/psykiatrien i Region Syddanmark.
- At fremme gode rammer for trivsel og faglig udvikling i forskningsenheden.
Opgaver
Forskningslederen:
-
Strategisk ledelse
- Er forperson for afdelingens/enhedens forskningsudvalg-/forskningsråd.
- Skal sammen med afdelingsledelsen sikre, at forskningsenhedens faciliteter udvikles og at vejledninger for udøvelse af forskning i forskningsenheden udformes.
- Sikrer, i samarbejde med afdelingsledelsen og afdelingens forskere, at der formuleres og implementeres en forskningsstrategi for forskningsenheden.
- Skal sikre at der er udarbejdet fundingstrategi(er) for forskningsenheden.
-
Personaleudvikling og trivsel
- Skal tilbyde årlige udviklingssamtaler (MUS) med postdocs/adjunkter, lektorer og professorer og sikre relevant forskeruddannelse til forskningsenhedens ansatte.
- Skal sikre, at udviklingssamtaler afholdes årligt med ph.d.-studerende og TAP-forskningspersonale.
- Skal sikre, at der sker en understøttelse af karriereudvikling og forskeruddannelse gennem mentoring og kompetenceudvikling
-
Økonomi og administration
- Er sammen med afdelingsledelsen ansvarlig for forskningsøkonomien, herunder budget og regnskab samt at gældende retningslinjer for administration af eksterne midler til forskning mv. i Psykiatrien, på OUH og SDU overholdes.
-
Fagligt samarbejde
- Skal understøtte udviklingen af internt og eksternt forskningssamarbejde, både lokalt, regionalt, nationalt og internationalt.
- Bidrager til de strategiske indsatser på OUH/Psykiatrien/KI gennem deltagelse i relevante råd og udvalg.
-
Formidling og ansvar
- Skal være med til at sikre, at principperne i Code of Conduct for Research efterleves.
- Bidrager til at formidle forskningsenhedens forskningsresultater til forskningsenheden, involverede afdelinger, samarbejdspartnere samt andre relevante parter og det omgivende samfund sammen med afdelingens andre forskere.
Kvalifikationskrav
Akademiske
- Har opnået akademisk grad (dr.med., ph.d. eller tilsvarende udenlandsk grad) og har dokumenteret høj faglig kompetence.
- Har et etableret og dokumenteret forskningsrelevant nationalt og internationalt netværk.
- Har erfaring med præ- og postgraduatvejledning.
- Har erfaring med at tiltrække eksterne forskningsmidler.
Ledelse og administration
- Har erfaring med ledelse og administration.
Samarbejde
- Har gode samarbejdsevner, evner at effektuere brede og tværprofessionelle samarbejder.
- Fremmer en kultur, hvor hele afdelingens forskning fremmes og formidles.
Personlige egenskaber
- Optræder som rollemodel, der repræsenterer høje etiske standarder på forskningsområdet.
- Er synlig og tilgængelig i forskningsenheden og fungere som en samlende figur
Alle forskningsledere skal gennemføre kurser i forskningsledelse og i kodeks for integritet (redelighed) i forskningen.
Evaluering
Forskningslederen evalueres årligt af institutlederen og afdelingsledelsen. Evalueringen omfatter en vurdering af forskningslederens performance og adfærd.
Evalueringen indgår i den årlige lederudviklingssamtale (LUS) og danner grundlag for fremtidige forbedringstiltag.