Patienters stemme former fremtidens forskning
Når OUH og Klinisk Institut SDU udvikler en ny forskningsstrategi, er patientrepræsentanter med ved bordet. Mød Anders, der som patientrepræsentant bidrager med værdifulde erfaringer og perspektiver
Patientrepræsentanter spiller en nøglerolle i udviklingen af ny forskningsstrategi
Når Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus (OUH) og Klinisk Institut, Syddansk Universitet (SDU) udvikler en ny forskningsstrategi, er det vigtigt, at patienter og pårørende er med i processen. Forskning handler nemlig ikke kun om tal og analyser – men om mennesker, deres behov og deres oplevelser i sundhedsvæsenet.
Hvad er en forskningsstrategi?
En forskningsstrategi sætter retningen for den forskning, der udføres på et hospital eller en institution. Den sikrer, at forskningen understøtter både patientbehandling, sundhedspersonalets arbejde og udviklingen af nye behandlingsmetoder. På OUH og Klinisk Institut SDU er forskningsstrategien et vigtigt redskab til at prioritere forskningsindsatsen, skabe samarbejde på tværs af fagområder og sikre, at forskningen får den størst mulige betydning for patienter og samfundet.
Mød Anders
Mød Anders, patientrepræsentant, som er med til at udvikle den nye forskningsstrategi
En af de patientrepræsentanter, der er med til at forme strategien for 2026-2030, er Anders Friis Olsen. Han bringer sine erfaringer i spil for at sikre, at strategien tager højde for de behov og ønsker, som patienter og pårørende har.
Motivation til at deltage i arbejdet med forskningsstrategien:
Forskning har potentialet til at forbedre behandlingsmulighederne for mange patienter, men for at sikre den størst mulige effekt er det nødvendigt med en klar strategi.
Anders ser det som en vigtig opgave at være med til at bidrage til denne strategiske retning.
"Helt grundlæggende så kan forskningen på OUH og Klinisk Institut SDU være med til at forbedre behandlingen af specifikke sygdomme, skader og handikaps, men den kan også være med til at forbedre behandlingsmulighederne generelt – altså hjælpe flere mennesker. Hertil er der selvfølgelig de ringe i vandet, som ny forskning vil kunne brede ud i verden." (Citat, Anders)
For Anders har det også været en personlig oplevelse at blive en del af denne proces.
"Da jeg blev spurgt, om jeg ville deltage i strategiudviklingen som patientrepræsentant, vil jeg godt indrømme, at jeg blev lidt stolt over det. Jeg synes, det er en spændende opgave, og der ligger faktisk også en masse læring i den, som jeg gerne vil tage med mig." (Citat, Anders)
Oplevelsen af at være en del af processen:
Anders beskriver at strategiarbejdet har været en øjenåbner, både i forhold til den tid og de ressourcer, der lægges i udviklingen, men også i forhold til det engagement, der er blandt deltagerne.
"For det første er det kommet en smule bag på mig, hvor stort et engagement der faktisk lægges i udviklingen af den nye forskningsstrategi.” (Citat, Anders)
En vigtig del af processen har været at skabe rum for alle perspektiver – både forskernes og patientrepræsentanternes.
"Til disse møder er patientrepræsentanterne en del af udvalget på samme måde som andre. Men selvfølgelig kan jeg godt mærke, at min baggrund er en anden – men det er jo også meningen med det. Jeg har ikke den samme baggrundsviden og indfaldsvinkel, som forskerne nok til dels deler, og det vil jeg gerne stå ved. Det tror jeg faktisk er vigtigt at gøre som patientrepræsentant." (Citat, Anders)
Det er vigtigt, at patienter og pårørende også deltager:
Patienter og pårørende har en unik indsigt i sundhedsvæsenets styrker og udfordringer – en viden, der kan være vigtig for at sikre, at forskning målrettes de rigtige områder.
"Min baggrund er som sagt anderledes end forskernes. Jeg kommer med nogle oplevelser som bruger af OUH. Hertil har jeg en bagage, som bygger på ’privatpersonen Anders’, og jeg tror på, at jo flere forskellige stemmer som bliver hørt, jo bedre." (Citat, Anders)
Patientrepræsentanter bidrager ikke kun med erfaringer, men også med nye perspektiver på, hvordan forskning kan udvikles og anvendes i praksis.
"Generelt synes jeg, hele dette koncept med patient- og pårørenderepræsentanter er rigtig godt. Jeg tror, mange vil kunne bidrage på hver deres måde, og at der er en masse potentiale, som endnu ikke er forløst." (Citat, Anders)