Skip til primært indhold

SDCO får Handlingsprisen: Hædret af Diabetesforeningen for at sikre god start med nyopdaget type 2-diabetes

Steno Diabetes Center Odense (SDCO) modtager Diabetesforeningens "Handlingspris 2024" for projektet "En god start med type 2-diabetes". Det er anden gang, at SDCO modtager prisen.

Mads Hemmingsen, Pia Therkildsen, Gitte Stentebjerg, Julie Dyrgaard og Jan Erik Henriksen med diplomet, der viser, at SDCO igen har vundet Handlingsprisen. Foto: Nils Meilvang

Hvordan sikrer man, at mennesker med nyopdaget type 2-diabetes får den bedst mulige start på livet med den kroniske sygdom? Kan man samtidigt bygge et system op, som sikrer systematik og hjælp til almen praksis, som ikke nødvendigvis har mange patienter med nyopdaget diabetes?

Et bud er tilbuddet ”En god start med type 2-diabetes”, som Steno Diabetes Center Odense (SDCO) lancerede i 2021. Fra 2022-2023 har 18 lægepraksisser og knap 200 patienter på tværs af regionen anvendt materialet med stor succes.

Nu modtager SDCO så Diabetesforeningens Handlingspris 2024 for arbejdet og indsatsen. Projektet og diplom blev tildelt repræsentanter fra SDCO som del af Diabetesforeningens sundhedspolitiske åbningsdebat på Christiansborg.

Dommerpanelet i Diabetesforeningen lagde blandt andet vægt på projektets evne til at fremme tværfagligt samarbejde og dets brugercentrerede tilgang. Og på projektkontoret udløser det stor begejstring.

- Det er en stor anerkendelse at få tildelt Diabetesforeningens Handlingspris, og det er vi selvfølgelig meget beærede og stolte over i SDCO, siger Gitte Stentebjerg, projektleder på "En god start med type 2-diabetes", som selv var taget med til Christiansborg for at modtage prisen sammen med de praktiserende læger Mads Hemmingsen, Otterup, og Pia Therkildsen, der er del af projektet, SDCO-konsulent Julie Dyrgaard og centerdirektør på SDCO, Jan Erik Henriksen.

Diabetesforeningen: Et sundt løft

Opstartsforløbet blev skabt i 2021 for at give personer med nyopdaget type 2-diabetes i Region Syddanmark den bedste start. Ambitionen er blandt andet at sikre, at patienten i mindre omfang udvikler diabetesstress og bedre kan håndtere det nye liv med en kronisk sygdom.

På den anden side af bordet skal læger og sygeplejersker fra almen praksis og kommuner gerne opnå en systematik til behandlingen og et bedre samarbejde på tværs af sektorer.

Hos Diabetesforeningen roser adm. direktør Claus Richter vinderprojektet.

– Diabetesforeningen har længe kæmpet for at få indført grundpakkeforløb, og nu har regeringen også lyttet til patienterne med kronisk sygdom. Derfor glæder det mig, at ”En god start med type 2-diabetes” vinder Handlingsprisen, fordi projektet på forbilledlig vis formår at strukturere samarbejdet mellem de aktører, der er involveret i behandlingen af type 2-diabetes. Både almen praksis, kommuner og ikke mindst mennesker med diabetes er glade for projektet, og det viser, hvad vi kan forvente, når kronikerpakkerne forhåbentlig indføres så hurtigt som muligt. Det vil både give et løft i behandlingen og være en sund investering at indføre grundpakkeforløb i den kommende sundhedsreform, siger Claus Richter.

Det er netop ambitionen og intentionen at give både bruger og læge en god start på forløbet, understreger projektlederen.

- Med projektet har vi sammen med både almen praksis, kommuner og brugere med diabetes udviklet en god model og brugbare værktøjer, der nemt og overskueligt kan anvendes af både sundhedsprofessionelle i almen praksis og af patienterne. Det helt afgørende i projektet har været at skabe en opstartspakke, som gør det let for den enkelte lægepraksis at implementere gældende anbefalinger på diabetesområdet, forklarer Gitte Stentebjerg.

Gode resultater i evaluering

Projektet har da også allerede vist sit værd. Det viste en evaluering sidste år, som du kan læse mere om her.

Diabetesforeningen har også set potentialet i pakken til personer med den kroniske sygdom. Det glæder Gitte Stentebjerg, som peger på, at også politikerne på Christiansborg har et øget fokus på den svære start med diabetes såvel som andre kroniske sygdomme.

I sidste uge var ”kronikerpakker” således en vigtig og meget omtalt del af det reformudspil, som regeringspartierne lancerede. En dagsorden som det prisbelønnede projekt spiller lige ind i.

- I SDCO har det siden centerets etablering været et vigtigt fokusområde at give mennesker med nyopdaget type 2-diabetes den bedst mulige start på livet med diabetes. Vi er derfor også utroligt glade for at se, at støtte til mennesker, der får en kronisk sygdom, nu får national politisk opmærksomhed med regeringens forslag om ’kronikerpakker’ i det aktuelle sundhedsreformudspil, siger Gitte Stenbjerg.

”En god start med type 2-diabetes” er allerede tilgængelig for alle kommuner og lægepraksisser, og håbet er, at det gode arbejde og erfaringerne fra projektet kan komme almen praksis og nyopdagede diabetespatienter til gavn i hele landet.

- Vi kommer ikke til at sidde stille og vente på, at der indføres en kronikerpakke på diabetesområdet efter 2027. I SDCO arbejder vi derfor videre med at sprede de gode erfaringer og værktøjer, så forløbet kan komme flest muligt til gavn. Dette arbejde er vi allerede i gang med i Region Syddanmark, og vi håber da, at man vil bruge de resultater og erfaringer, vi har gjort os i SDCO, når man skal til at udarbejde kronikerpakkerne, siger Gitte Stentebjerg.

Det er ikke første gang, at SDCO modtager Handlingsprisen fra Diabetesforeningen. Allerede tilbage i 2022 modtog centret også prisen for projektet Lev Livet. Det kan du læse mere om her.

En god start med type 2-diabetes

Handlingsprisen 2024