Skip til primært indhold

Masterclass for professorer & forskningsledere - Mundtlig Præsentationsteknik og Performance program

Brænd igennem med din forskningskommunikation!

Formål

Målet med denne masterclass er at træne og styrke din gennemslagskraft. Indholdet er kernen i dit oplæg, men formen, argumentationen, lydhørheden og din personlige performance er midlerne til at brænde klart igennem.

Efter kurset vil du være bedre til at fange din målgruppe, styrke din troværdighed, vinkle dit stof, skabe udbytterige relationer. Og på baggrund af individuel feedback vil du også have værktøjer til selvstændigt at arbejde videre med din performance.

For hvem?

Professorer og forskningsledere der ønsker at få et ”serviceeftersyn” som formidler/ oplægsholder samt få nye værktøjer til at formidle klart, levende og ikke mindst uforglemmeligt.

Masterclass og individuel coaching

Med udgangspunkt i den enkelte deltagers personlige ønsker, behov og udfordringer i forbindelse med at holde mundtlige oplæg skabes et individuelt træningsforløb. Det sker som 1:1 coaching mellem underviser og kursist.

Ud over dette intensive træningsprogram, så veksler forløbet mellem oplæg, gruppearbejde, ”hands on” – øvelser, kursistfremlæggelser og  personlig feedback.

Udbytte

  • kortlægning af personlig formidlingsprofil (evner og udviklingspunkter)
  • værktøjer til at kunne arbejde videre med egen performance
  • forøget gennemslagskraft
  • erfaring med at pitche eget produkt/serviceydelser
  • indsigt i effektiv brug af slides
  • tidsbesparende værktøjer til at strukturere indholdet
  • værktøjer til at analysere målgruppen
  • værktøjer til at fastholde og aktivere tilhørerne
  • værktøjer til at analysere den kommunikative begivenhed
  • værktøjer til at bekæmpe nervøsitet 
     

Program*

Dag 1
 

kl. 9.00 – 9.45             Bent Nørgaard introducerer sig selv og dagens program                   

kl. 9.45  – 10.30          Oplæg + wokshop: Forstå dine modtagere.

kl. 10.30 – 10.45         Pause

kl. 10.45 – 11.00         Tal med kroppen

kl. 11.00 – 11.45          Hovedbudskabet

                                    Slagkraftige argumenter + klar tale

kl. 11.45 – 12.00         Øvelser til bekæmpelse af monotoni                           

 

kl. 12.00– 12.45          Frokost                 

 

kl. 12.45 – 13.30         Oplæg + workshop ”Den gode begyndelse”

kl.13.30 – 14.15          Oplæg + workshop ”Den gode slutning”

 

kl. 14.15 – 14.30         Pause

kl. 14.30 – 15.30         Oplæg ”PowerPoint – ven eller fjende”

                                    Afrunding

Dag 2

Individuel coaching.

Der afsættes 45 min til hver kursist til individuel kommunikationssparring.  Forud sender kursisten 5-6 linjer om sine største udfordringer i forbindelse med mundtlig kommunikation til underviseren. Desuden skal kursisten have forberedt et minioplæg på 4-5 minutter, som coachingen tager udgangspunkt i.

 

Dag 3
 

kl. 09.00 – 9.15          Introduktion til dagens program 

kl. 09.15 - 10.45         Hver kursusdeltager fremlægger et mundtligt oplæg

                                   Varighed 10 minutter

                                   Individuel feedback og masterclass

kl. 10.45 -11.00          Kaffepause

kl. 11.00 – 12.00        Fremlæggelse + Individuel feedback og masterclass

kl. 12.00– 12.45         Frokost

kl. 12.45 –14.00         Fremlæggelse + Individuel feedback og masterclass

kl. 14.00 – 14.15        Kaffepause

kl. 14.15– 15.15         Fremlæggelse + Individuel feedback og masterclass

kl. 15.15 – 15.30        Afrunding

* Program med forbehold for ændringer

Selv erfarne formidlere kan blive bedre performere, og det har Bent Nørgaard hjulpet os med. Vores erfarne professorer fik med Bents hjælp fundet det bedste i dem selv, når de præsenterer - både med hensyn til kropssprog, tale, visuelle virkemidler og strukturen i præsentationen. Bents tilgang fra scenelivet er både lyttende men også udfordrende på samme tid. Og meget væsentligt er Bent i stand til at skabe en tryg atmosfære, der gør at man tør åbne sig og lære - ikke blot af sig selv men også af andre deltagere.

Søren Pihlkjær Hjortshøj, Forskningschef, klinisk lektor, Ph.D. AALBORG UNIVERSITETSHOSPITAL

APPFWU01V