Patientinformation til ambulante og indlagte patienter
Her er information til dig hvis du er indlagt eller er ambulant patient
Patientinformation
Adresse
Lungemedicinsk ambulatorium ligger på Kløvervænget 2, Indgang 87-88, 5000 Odense C.
Find vej til ambulatoriet på digital oversigtskort eller find et printvenligt kort på hjemmesiden.
Ambulatoriet har disse GPS koordinater : 55.38215651907008, 10.370634625537493
Åbningstider
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 8.00 - 15.00.
Ankomstregistrering i ambulatoriet
Når du ankommer til ambulatoriet skal du scanne dit sundhedskort for at registrere din ankomst. Herefter tager du plads i vores venteområde hvor du bliver kontaktet af personalet, når det er din tur.
Håndhygiejne
God håndhygiejne - et fælles ansvar.
Bakterier og virus er et særligt problem på hospitalet, fordi mennesker, der er syge eller svækkede, er særligt modtagelige over for infektioner.
Bakterier og virus spredes ofte via vores hænder, og de kan flytte sig fra en person til en anden, hvis personerne rører ved de samme ting.
Hænderne kan være "snavsede" med bakterier eller virus - selvom de ser rene ud. Ved at fordele sprit på hænderne fjernes flere bakterier end ved almindelig håndvask.
Derfor er det vigtigt at spritte hænder.
Mad og drikke
Det er ikke muligt at få mad i ambulatoriet, men du er velkommen til selv at medbringe en madpakke. I venteværelset er der gratis vand, te, kaffe og kakao til patienter og pårørende.
Patienter og pårørende kan herudover købe mad og drikke her: Mad og drikke OUH
Rygning
OUH er røgfrit sygehus, både indendørs og udendørs.
Der er opsat rygepavilloner, hvor patienter og pårørende kan ryge.
Placering
Lungemedicinsk sengeafsnit J1 er placeret ved indgang 20, 5. sal i højhuset på Odense Universitetshospital.
Find vej til sengeafsnittet på digital oversigtskort.
Medicin
For at sikre at du får den rigtige medicin under indlæggelsen, må du forvente at blive spurgt om dit navn og personnummer, hver gang der udleveres medicin. Hvis du får noget specielt medicin, kan du evt. blive bedt om at medbringe dette under indlæggelsen.
Håndhygiejne
God håndhygiejne - et fælles ansvar.
Bakterier og virus er et særligt problem på hospitalet, fordi mennesker, der er syge eller svækkede, er særligt modtagelige over for infektioner.
Bakterier og virus spredes ofte via vores hænder, og de kan flytte sig fra en person til en anden, hvis personerne rører ved de samme ting.
Hænderne kan være "snavsede" med bakterier eller virus - selvom de ser rene ud. Ved at fordele sprit på hænderne fjernes flere bakterier end ved almindelig håndvask.
Derfor er det vigtigt at spritte hænder.
Stuegang
I hverdagen er der stuegang i tidsrummet 09.30-12.00. Det er muligt for pårørende at deltage fysisk eller virtuelt efter aftale. I weekenden og på helligdage er der ikke stuegang.
Akutte problemstillinger bliver drøftet med den vagthavende læge. Der må ikke være pårørende til andre patienter på stuen ved stuegang.
Mad og drikke
Vi serverer tre hovedmåltider og tilbyder kaffe/ te med kage/ ostemad om eftermiddagen og aftenen. Ved fødevareallergi bestilles specialdiæt, for eksempel glutenfri kost.
Hvis du har problemer med appetitten, er der mulighed for at få særlig kost. Er du oppegående, beder vi dig selv hente din mad og drikke ved køkkenet.
Af hygiejniske grunde er der ingen adgang for patienter eller pårørende i køkkenet.
Vi har ikke mulighed for at opbevare eller tilbyde opvarmning af medbragt mad. Som udgangspunkt tilbydes pårørende ikke kaffe eller te på afdelingen. Der kan købes mad og drikkevarer i cafeteriet og patienthotellet, samt i automater på matriklen.
Patienter og pårørende kan herudover købe mad og drikke, læs mere her: Mad og drikke OUH
Rygning
OUH er røgfrit sygehus. Dette gælder både indendørs og udendørs.
Der er opsat rygepavilloner, hvor patienter og pårørende kan ryge.
Spørg eventuelt hvor du finder OUH 's rygepavilloner.
Personalet kan desværre ikke være behjælpelig med, at du kan komme udenfor at ryge, men du kan få nikotinprodukter og hjælp til rygestop under indlæggelsen.
Medbragte ting
Påklædning:
Du må gerne bruge dit eget tøj under indlæggelsen. Alternativt har vi patienttøj til rådighed. Dette kan være hensigtsmæssigt i forhold til behandling og undersøgelser.
Vi henstiller til, at du er påklædt med trøje og bukser, når du går rundt på gangen.
Værdigenstande:
Vi anbefaler, at du tager så få værdier med som muligt, da afdelingen ikke er ansvarlig for medbragte værdigenstande. Der er begrænset mulighed for opbevaring i sengebord ved sengen. Har du større beløb med, kan det undtagelsesvis opbevares i informationen i forhallen. Dette vil dog ikke være optimalt og vi opfordrer til, at du får pårørende til at tage sig af dine værdier, hvis det er muligt.
Mobiltelefon:
Du må gerne medbringe mobiltelefon under din indlæggelse. Den skal blot være slukket eller på lydløs mellem klokken 12.00 - 14.00 og mellem klokken 22.00 - 07.00. Vi har desværre ikke mulighed for udlån af telefon.
Pårørende
Praktiske oplysninger:
Afsnit J1´s telefonnummer 65 41 27 41
Besøgstider:
Der er fri besøgstid på sengeafsnittet J1. Dog middagshvil fra 13.00 til 14.30. Her prioriteres ro på stuerne. Du kan blive bedt om at forlade stuen, hvis der skal foregå aktivitet ved patienten ved siden af.
Forespørgsler:
Du og dine pårørende er altid velkomne til at stille spørgsmål til personalet - også telefonisk.
Vi har tavshedspligt, hvilket betyder vi skal have dit samtykke, før vi kan oplyse dine pårørende om din tilstand. Det kan være en fordel, hvis pårørende informerer hinanden fx omkring stuegang.
Samtale med læge:
Du og dine pårørende har mulighed for at få en samtale med en læge ved behov. Tidspunktet for samtalen aftales med plejepersonalet eller lægen. Dette kan være i forbindelse med stuegang. Ved længere samtaler er det efter aftale, gerne efter kl. 13.00
Udskrivelse
Før vi udskriver dig, aftaler du sammen med en læge og en sygeplejerske, hvad der videre skal ske, og hvordan du skal forholde dig derhjemme.
Vi sikrer også, at du har et telefonnummer, som du kan ringe til, hvis du bliver i tvivl om noget derhjemme.
Vi aftaler bl.a.:
om du skal tage særlige hensyn til dit helbred, genoptræne m.v.
om du skal tage medicin.
om du skal gå til kontrol og efterbehandling hos os eller din egen læge.
hvornår du kan begynde at arbejde igen.
Din egen læge får besked om din sygdom og behandling senest tre hverdage efter udskrivelsen - med mindre du giver os besked på, at du ikke ønsker, at informationerne skal gå videre.
Aflever dit lånte hospitalstøj
Ved behov for at låne hospitalstøj i forbindelse med udskrivelse, vil vi gerne have dette retur. Det kan for eksempel være i forbindelse med et ambulant besøg, at du eller en pårørende kan levere det tilbage.
Hjælpemidler
Hvis vi skønner, at du midlertidigt har brug for hjælpemidler, bliver disse udlånt fra vores hjælpemiddeldepot efter aftale med fysio-/ ergoterapeut. Varige hjælpemidler søges hos din hjemkommune.
Husk at aflevere hjælpemidlerne hvor du har lånt dem - og til den aftalte tid.
Tilknytning til hjemmeplejen:
Hvis du har tilknytning til hjemmeplejen, vil vi samarbejde med dem omkring din udskrivelse. Du skal give samtykke til, at vi må tage kontakt til dem. Du involveres i, hvad der aftales ud fra dine plejebehov. På den måde sikres at du ved, hvad der bliver søgt om hjemmepleje til. Det er ikke muligt for os at søge om rengøringshjælp. Dette skal man selv gøre via sin hjemkommune. Få evt. en pårørende til at hjælpe.
Læs evt. mere i denne pjece Velkommen til Lungemedicinsk sengeafsnit J1.
Vil du læse mere om Lungemedicinsk forskningsenhed kan du besøge SDU-siden om Lungemedicin.
Værd at vide om deltagelse i forskningsundersøgelser.
Astmaskole - uddannelse for voksne om astma
Astmaklinikkens tilbud til dig med astma om undervisning i astma og astmabehandling.
Astmaklinikken, Lungemedicinsk ambulatorium J
Kløvervænget 2, Indgang 87-88
5000 Odense C
Hvordan henvises du:
Tilbuddet gives til dig med astma, som er i et behandlingsforløb i Astmaklinikken.
Kun Astmaklinikens læger og sygeplejersker kan henvise til Astmaskole.
Astmaklinikken modtager patienter med svær eller kompliceret astma fra hele Region Syddanmark.
Undervisning:
Formålet med Astmaskolen er, at sikre dig tilstrækkelig viden om astmasygdommen og given medicin til at kunne opnå og bevare den bedst mulige kontrol over astmaen. Du tilbydes en undervisningsseance af 2 timers varighed med en diplomuddannet astmacaresygeplejerske.
I samtalen berøres følgende emner:
Astmasygdommens art og forløb
Medicinens forskellige virkemåder og bivirkninger
Tegn på forværring og akut astma
Principperne for behandling og behandlingskontrol
Korrekt brug af inhalatorsystemer
Vejledning vedrørende allergi
Efter Astmaskole:
Du får sidst i undervisningen udleveret og gennemgået en handleplan, som du kan bruge som redskab til at bevare god kontrol over din astma også efter afsluttet behandlingsforløb i Astmaklinikken.
Det kan også anbefales at bruge Astma- og Allergiforbundets hjemmeside: www.astma-allergi.dk