Gå til indhold
FORSIDEN | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2
ForsidepilOm OUHpilDet nye OUHpilNyhedsbrevepilNyhedsbrev Nyt OUH nr. 3 - 2019pilByggepladschef med erfaring fra Facebook og Letbanen

Byggepladschef med erfaring fra Facebook og Letbanen

Pladschef Allan Hyldeberg Hansen

Den største byggeplads nogensinde på dansk jord og danmarkshistoriens største totalentreprise på et anlægsbyggeri kræver en byggepladslogistik, der fungerer. Nyt OUH har ansat en byggepladschef og han ser frem til en travl tid.

Allan Hylleberg Hansen kommer til byggepladsen Nyt OUH med erfaring som  klient construction manager bygherrerepræsentant på både facebookbyggeriet og Letbanen i Odense. Nu har han sagt ja til at have overblikket over den store 800.000 m2 store byggegrund i de hektiske år, der venter forude.  Arbejdsopgaverne er drift og vedligehold af fællesområderne.

Det hold, der skal sikre god ro og orden og et kontinuerligt flow på byggepladsen, består af to portvagter, en receptionist, en pladsmand og et vagthold. Man kan kalde holdet for byggepladsens frontlinje.

- Det er vigtigt for mig, at vi sår nogle frø til at skabe en god byggepladskultur. Den kan vi som bygherre være med til at præge med et højt sikkerhedsniveau og ved at invitere til, at folk agerer ansvarligt og bæredygtigt på byggepladsen, siger Allan Hylleberg Hansen.
 

Byggeplads opdelt i mange byggefelter
Selve byggepladserne til Nyt OUH er totalentreprenørens ansvar, mens fællesområderne og adgang til området er byggepladschefens ansvar. Hele området er hegnet ind rundt omkring ringvejen og de grønne områder. Indenfor dette hegn ligger de enkelte byggeprojekter bag individuelle hegn som styres med adgangskontrol gennem byggepladsfunktionen. Samtidig vil Servicebyen, hospitalskøkkenet, psykiatrien, Steno Diabetescenter Odense, Ronald McDonald Huset og andre entreprenører også hegne deres byggefelter ind og det resulterer i en samlet byggeplads med mange selvstændige byggefelter.

På samme tid arbejder letbanen side om side med Nyt OUH byggeriet og i løbet af byggeperioden vil JV CMB/Itinera derfor være nødt til at bygge med en letbane i drift.

Alle leverandører skal ind og ud af samme port.
 

Konvojer af lastbiler
I perioder vil der være kæmpestore leverancer, der skal ind på grunden byggepladsen og ud til de mange selvstændige byggefelter. Det kræver, at der er styr på logistikken, så lastbiler med leverancer ikke holder og spærrer for hinanden og skaber kø i den offentlige trafik omkring byggepladsen.

- Den allerstørste opgave bliver logistikken til og fra pladsen. Både planlægning og afvikling. Logistikken vil ændre sig sammen med byggeriet. Lastbilkonvojer med præfabrikerede elementer vil ankomme fra hele Europa – de skal jo ikke holde i kø længere end højest nødvendigt og de må heller ikke spærre for øvrig offentlige trafik uden for pladsen. Derfor skal leverancer adviseres min. 48 timer forinden, så vi har mulighed for at planlægge det bedst mulige flow, siger Allan Hylleberg Hansen.

Når leverandører ankommer til byggepladsen får de en kort instruks ved porten og en folder med sikkerhedsinstruktioner for chauffører. Håndværkere skal igennem et introduktionskursus i at færdes på pladsen og bygherres retningslinjer vedr. arbejdsmiljø og sikkerhed.

- Alle, der skal ind og arbejde på pladsen, skal igennem en sikkerhedsinstruks, der varer cirka en time. Når man har været igennem denne, får man et adgangskort, som også kan bruges fremover som bevis på, at man kender byggepladsens sikkerhedsforanstaltning og bygherres forventninger til sikkerhed og arbejdsmiljø. Adgangskortet giver også adgang til de mange selvstændige byggefelter.
fortæller byggepladschefen.
 

Kontrol og fejringer
En del af byggepladschefens portefølge er en kontrol af, at regler overholdes på byggepladsen. Dette i tæt samarbejde med de faglige organisationer og Byg til Vækst. Herunder kontrol af bygherres krav i relation til sociale klausuler som omhandler entreprenørens sociale forpligtelse vedr. brug af praktikanter, lærlinge, efteruddannelse, m.v.

- Igennem årene forventer vi, at i alt 10.000 forskellige personer ryger skal ind og ud ad porten. De skal alle agere efter et bestemt regelsæt så vi får en attraktiv og sikker byggeplads. Men en del af en attraktiv byggeplads vil også være at fejre vores succeser, skabe en god kultur og stemning og sætte pris på hinanden. På den måde så det sikrer vi, at det bliver en god attraktiv byggeplads at arbejde på for alle, påpeger Allan Hylleberg Hansen. Vi arbejder alle efter samme mål om at levere et Nyt OUH i en høj kvalitet og til den rette tid.

I løbet af sommeren har der været arbejdet på at få byggepladsen klar til byggestart, og sidst i august skydes byggeriet formelt i gang.
 

Fakta:
En sikkerhedsinstruks varer en time og skal tages af alle med ærinde på byggepladsen. Kurset omhandler generelle sikkerheds instrukser, regler og forventninger til arbejdsmiljø, bygherres forventninger til entreprenører, m.v.

Større hold, der er på rundvisning på ringvejen skal bære sikkerhedssko, sikkerhedshjelm og refleksvest. De skal ledsages af minimum én vært, der har taget sikkerhedsinstruks – ved større grupper flere værter.

I byggeperioden estimeres op mod 60.000 mandetimer at være beskæftiget alene med drift og vedligehold samt styring af adgangsforhold på byggepladsens fællesområder.

 

 


Siden er sidst opdateret: 12-11-2019 af Odense Universitetshospital.



Tilgængelighedserklæring