Gå til indhold
FORSIDEN | KONTAKT OUH | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Apps til patienter på OUH

Læs om appen Mit Sygehus i Region Syddanmark her
Læs om appen Find Vej på OUH her

 

APP TIL MÅLING AF HJERTERYTME
OUH var de første i Skandinavien til at indoperere en chip hos hjertepatienter, som sender målinger af hjerterytmen til en app (MyMerlin ™) og videre til lægerne på hospitalet.
DR Fyn har skrevet om app’en her: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/ny-mobil-app-hjaelper-med-overvaage-hjertepatienter

KOMMUNIKATIONSAPP TIL INTUBEREDE PATIENTER
OUH’s Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V har udviklet kommunikationsapp’en Talk2Care til kritisk syge, intuberede patienter. Intubation (et rør gennem halsen) er nødvendig for respiratorbehandling, men da røret går forbi stemmelæberne, betyder det, at patienten ikke kan tale. Patienter i respiratorbehandling giver udtryk for, at noget af det værste, de oplever, er ikke at kunne tale og ikke at kunne udtrykke ønsker, behov og bekymringer.
Eksisterende hjælpemidler til patienter, der permanent har mistet evnen til at tale, kan være vanskelige at anvende for kritisk syge, intuberede patienter. Kommunikationshjælpemidlerne er for komplekse at betjene, fordi patienten pga. kritisk sygdom ofte har kognitive og motoriske udfordringer.
App'en Talk2Care er et supplement til mundaflæsning, skrivning og pegetavler, da den indeholder ikoner med relevante udsagn/spørgsmål ved kritisk sygdom, mulighed for smertevurdering samt mulighed for at skrive fritekst. Alt udtales, så både patient, personale og evt. pårørende kan høre, hvad patienten ønsker at sige. Derudover har app'en links til diverse underholdning (fx lydbøger, spil mv.).

BESTIL DIN EGEN MAD, MENS DU ER INDLAGT
Patienter indlagt på OUH i Odense kan selv bestille deres mad via systemet Dankost Pro – enten via en iPad, som OUH stiller til rådighed eller fra egen smartphone/tablet/pc.
Madbestillingerne optimerer ressourceforbruget, men gør det også muligt for personalet at følge den enkelte patients energiindtag, hvilket kan have stor betydning for behandlingen. Og ikke mindst er det bekvemt for patienten.
Systemet skal også implementeres på OUH Svendborg og er allerede i drift på andre sygehuse i Region Syddanmark.

KOMMUNIKATIONSAPP TIL PATIENTER MED AFASI
Afasi er når man efter en skade på hjernen har fået vanskeligt ved at udtrykke sine tanker i ord og/eller forstå ord.
OUH har udviklet en app med udgangspunkt i metoden Supported Conversation for Adults with Aphasia (SCA), hvis fokus primært er at hjælpe omgivelserne med at blive bedre til at kommunikere med mennesker med afasi. App’en anvendes primært på neurologisk afdeling N, men kan også bruges af andre patientgrupper med kommunikationsproblemer.

 


Siden er sidst opdateret: 05-02-2020 af Odense Universitetshospital.



Tilgængelighedserklæring