Gå til indhold
FORSIDEN | KONTAKT OUH | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Aktiv Patientstøtte gav Brenda trygheden og motivationen tilbage

Da 73-årige Brenda Rasmussen fik konstateret diabetes og åreforkalkning, sagde lægerne, at det ville styrke hendes kredsløb og minimere risikoen for genindlæggelser, hvis hun dagligt gik en tur på 45 minutter.

Men det var lettere sagt end gjort. For med forkalkning i benene kunne smerterne pludselig dukke op, og tvinge hende til at standse op - ligegyldigt hvor hun befandt sig. 

- Det kunne f.eks. være lige udenfor et vindue – det er derfor de kalder det ”vindueskikker-ben”, smiler Brenda Rasmussen, der er bosat i Odense, og som nu heldigvis er ved at få has på problemet.

Som én af de 15.000 borgere med kronisk sygdom, der deltager i det landsdækkende forskningsprojekt, Aktiv Patientstøtte, bliver hun nemlig jævnligt ringet op af en støttesygeplejerske.

Sygeplejersken coacher og hjælper hende med at sortere og nedbryde de udfordringer, hun oplever i forbindelse med sin sygdom. Og sygeplejersken kunne også inspirere i forhold til ”vindueskikker-problematikken”, som Brenda Rasmussen udtrykker det.

- Problemet var, at jeg altid havde godt med fart på, når jeg var ude og gå. Det var det, der udløste smerterne. I dag tager jeg det mere roligt, og kan så gå meget længere - og uden at blive mistænkt for at være vindueskikker, griner hun.

Det, at man kan fortælle om sin usikkerhed og sparre med sygeplejersken om ens sygdom, er nogle af de væsentlige årsager til, at Brenda Rasmussen er glad for den aktive patientstøtte.

- Det gør jo, at man ved mere om sin sygdom, og om hvordan, man skal håndtere den. Dermed bliver man også meget mere tryg ved situationen, end man ellers havde været, siger hun.

 

En god investering

Det er et synspunkt, der også vækker begejstring i det nationale sekretariat for Aktiv Patientstøtte. Det er herfra de 100 støttesygeplejerskers arbejde er blevet koordineret, siden regeringen i 2017 besluttede at afprøve Aktiv Patientstøtte som metode.  

Programleder Anne Hvenegaard har da også store forventninger til resultatet, og glæder sig til, at man fra den 9. april begynder at måle på, hvilken forskel Aktiv Patientstøtte gør for patienterne.

- Vi tror på, at Aktiv Patientstøtte vil styrke rigtig mange patienter, så deres livskvalitet øges og antallet af indlæggelser reduceres. Dermed vil det være en rigtig god investering. Både i forhold til den enkelte patient, og i forhold til sundhedsøkonomien, siger hun og henviser til, at den aktive patientstøtte allerede er afprøvet i Sverige og i Region Sjælland med gode resultater.

- Projektets udgangspunkt er, at der skal være særlige indsatser for nogen, hvis alle skal have lige mulighed for sundhed. Dermed skal der tænkes på tværs og helhedsorienteret, og på at udnytte de eksisterende tilbud. Og det er præcist det, vores støttesygeplejersker gør, når de hver dag ringer ud til patienter i hele landet. 

 
Brenda Rasmussen, patient i Aktiv Patientstøtte

For Brenda Rasmussen, der lider af diabetes og åreforkalkning, giver samtalerne med sygeplejersken fra Aktiv Patientstøtte større tryghed og sygdomsindsigt.

 

Aktiv Patientstøtte – kort fortalt:

  • Aktiv Patientstøtte er målrettet borgere med kroniske sygdomme, og er et supplement til patientens normale behandling og rehabilitering.
  • Patienter udvælges via en statistisk model baseret på deres tidligere kontakter med sundhedsvæsenet og deres diagnoser. Der kan derfor ikke henvises til Aktiv Patientstøtte.
  • I perioden 2017 – 2019 modtager 15.000 patienter over hele landet telefonopkald fra en specialuddannet sygeplejerske. Forløbet strækker sig typisk over seks-ni måneder.
  • Sygeplejersken støtter og coacher patienten med det formål at styrke dennes livskvalitet og sygdomsindsigt, samt evne til at navigere i sundhedssystemet.
  • Af de 15.000 patienter, der får Aktiv Patientstøtte, vil 4.400 indgå i den del af projektet, der skal kortlægge effekten i forhold til bl.a. patientens livskvalitet.
  • I Region Syddanmark arbejder de 20 sygeplejersker fra to callcentre ved Kolding Sygehus og Odense Universitetshospital.
  • Aktiv Patientstøtte udspringer af Sundhedsministeriets strategi ”Jo før – jo bedre”.

 

Læs mere om Aktiv Patientstøtte på www.aktivpatientstoette.dk 


Siden er sidst opdateret: 06-04-2018 af Odense Universitetshospital.



Tilgængelighedserklæring